Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2

11.04.2014
piątek

Wybudujmy pomnik Lechowi Kaczyńskiemu

11 kwietnia 2014, piątek,

Mam całkowicie nieracjonalną nadzieję, że za rok zwolennicy Lecha Kaczyńskiego będą mogli położyć wieńce pod jego pomnikiem w Warszawie. No, może za dwa lata, wybudowanie takiego pomnika zajmuje zawsze trochę czasu, choć liczne polskie posągi Jana Pawła II zdają się wskazywać, że dzieło może powstać w ciągu kilku godzin, a nawet po ciemku.

Mam nadzieję, że powstanie pomnik Lecha Kaczyńskiego nie dlatego, że uważam go za wielkiego prezydenta, jako prezydent miał swoje wady i zalety. I każdemu, kto go pamięta, te proporcje układają się pewnie trochę inaczej.

Mam nadzieję, że powstanie pomnik Lecha Kaczyńskiego, bo kilka milionów Polaków chce w ten sposób uczcić zmarłego prezydenta i jest to dla nich ważne. Nie widzę żadnego powodu, żeby ich postulat lekceważyć i odrzucać.

Nie byłoby w Polsce ani jednego pomnika, gdyby wznoszono je wyłącznie postaciom niebudzącym żadnych oporów.

Nie rozumiem sprzeciwu wobec budowy. Pomniki nie są – nie powinny być – od tego, żeby złorzeczyć na upamiętnionych. Jeśli komuś nie pasuje Piłsudski, to nie chodzi pod pomnik Piłsudskiego, ktoś nie znosi Dmowskiego, to nie rzuca mu wiązanek kwiatów, ale i nie ciska wiązanek.

Nie, nie zrównuję Kaczyńskiego z wyżej wymienionymi. Po prostu uważam, że jego pomnik nikomu nie zrobiłby krzywdy – poza zapewne estetyczną – a wielu przyniósłby pewne uspokojenie.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 56

Dodaj komentarz »
  1. OK
    jestem za,
    ale pod warunkiem że zostanie zabrany z Wawelu i przeniesiony np. do Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie.
    Ciekawe, czy ktoś kiedyś odważy się podjąć taka decyzję?
    Pozdrawiam

  2. Pod Pałacem Prezydenckim … daleko od pałacu?
    A może … w miejscu wyburzonego pałacu?

  3. A czym, Lech Kaczyński na ten pomnik sobie zasłużył?

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. „uważam, że jego pomnik nikomu nie zrobiłby krzywdy – poza zapewne estetyczną” – Jak wiele pogardy i bezczelności trzeba mieć, żeby niedoszły pomnik śp. Prezydenta przyrównywać do krasnala ogrodowego!?

  6. Pochowanie na Wawelu mozna wytlumaczyc w ten sam sposob. Gdyby Kaczynskiemu udalo sie to co Orbanowi, to bedzie od czasu do czasu procesja wszystkich polskich dzieci na Wawel a kazdego 10 kwietnia pod pomniki w kazdej dzielnicy miasta.

  7. co trzeba mieć, „żeby niedoszły pomnik śp. Prezydenta przyrównywać do krasnala ogrodowego ?”
    trzeba mieć trochę spostrzegawczości , droga tombo,
    Np takiej typu: znajdź 10 szczegółów, którymi NIE różnią się te dwa obrazki

  8. Nie podzielam założenia autora: trzeba pomnik postawić,”bo kilka milionów Polaków sobie tego życzy”
    Skąd to wiadomo ? Liczył ktoś ? Na jakiej podstawie? Jak były formułowane pytania ?.
    Jak dla mnie zupełnie nielogiczne jest wystawianie pomnika NAJSŁABSZEMU z polskich prezydentów – własciwie FIGURANRTOWI sterowanemu przez brata, pośredniemu SPRAWCY katastrofy.
    To wszystko są fakty . No więc, CZYM sobie zasłużył Lech Kaczyński na pomnik? Że MIAŁ (mniej lub bardziej aktywny) udział w katastrofie ? (BO MIAŁ) . Że wziął w niej udział? … No bo przecież TO jest ta właściwa przyczyna, dla której żąda się pomnika. A nie żadne „zasługi”.
    Idąc tym rozumowaniem stawiajmy pomniki, jasne, ale niech będzie sprawiedliwie. Policzmy, ile jest ofiar wypadków komunikacyjnych mniej lub bardziej licznych?
    A ile z tych ludzi było sympatycznych (prywatnie) i miało sympatyczne żony?…

  9. A … pamięć zawsze jest święta? Jak długo?
    No to … śp. Jan III Sobieski; śp. prezydent Narutowicz; śp. Marszałek Józef Piłsudski; śp. Roman Dmowski …
    Jak długo … do celów politycznych można grać trumną?
    Ile do tego trzeba mieć pogardy i bezczelności?
    Czy na szacunek zasługują osoby … które ze śmierci swoich bliskich zrobiły sobie (bardziej lub mniej) opłacalny biznes?
    Co będzie po ich śmierci? Też będą śp. … ?

  10. No właśnie, ale to ważne zastrzeżenie, że chodzi o pomnik w Warszawie. Bo na przykład jest w Radomiu, a czytam, że także w Łodzi sprawa już przesądzona. Zgadzam się, iż nie wszyscy muszą tego pomnika pragnąć, ale jak są tacy, co chcą, to proszę bardzo.

  11. Kategoryczne „nie”! Jako prezydent był żałosny i grubiański. I stronniczy, że dalej nie idzie. Dziwię się, że jakoś bez echa przemknęła jego wypowiedź po inauguracji roku akademickiego 1997, kiedy już się zapowiadała wygrana PO. Zapytany, co o tym sądzi, odparł, że inny premier nie miałby szans skutecznie rządzić, bo nie miałby brata prezydenta. Czyli liczyłyby się nie względy merytoryczne, lecz powiązania rodzinne. No i ta jego faktyczna główna odpowiedzialność za katastrofę. Bo tak mu zależało na hucznym, przy katyńskich grobach polskich oficerów, zainaugurowaniu kampanii prezydenckiej, z góry zresztą przegranej. Ale nie aż tak mu zależało, żeby zdążyć na samolot w czasie pierwotnie przewidzianym. I za to pomnik?!

  12. Pamiętam Lecha Kaczyńskiego, gdy tuż po wyborach prezydenckich meldował swojemu bratu Jarosławowi „wykonanie zadania”. Był prezydentem swojego brata i PiS-u, a nie prezydentem Polski ograniczając w ten sposób swoje kompetencje i pełnioną funkcję wbrew postanowieniom Konstytucji RP, której powinien być strażnikiem. Pamiętam, gdy wraz z małżonką pojechał z oficjalną wizytą do Watykanu by złożyć kwiaty na grobie papieża Polaka Jana Pawła II. Widziałem w dzienniku TV jak składał kwiaty na grobie w papierowym opakowaniu, samemu będąc także w opakowaniu w postaci zapiętego płaszcza prochowca. Nie wiedział cham, że kwiaty trzeba rozpakować, a płaszcz zostawić w szatni lub w samochodzie. Przecież oficjalna wizyta u grobu to tak samo oficjalna wizyta, jak u przyjaciół, u których nie zasiadamy do stołu w prochowcu. U nas na wsi każdy to wie, ale Lech Kaczyński niestety nie wiedział. Pamiętam międzynarodową konferencję na Bałkanach, w której uczestniczył prezydent Lech Kaczyński. Zawaliła się wówczas hala w Katowicach, zginęło wiele ludzi. Lech Kaczyński wymknął się z konferencji bocznymi drzwiami i podążył szybko na lotnisko. Za nim pogoniła grupa oficjalna dyplomatów z zamiarem pożegnania go przed odlotem do Polski. Ale Lech Kaczyński dogonić się nie dał, wsiadł do samolotu i odleciał zostawiając zdziwionych dyplomatów na płycie lotniska. Pamiętam Lecha Kaczyńskiego walczącego o krzesło w Parlamencie Europejskim chociaż wszyscy wiedzą, że w posiedzeniach Parlamentu biorą udział premierzy i ich tematycznie do obrad dobrani ministrowie, a nie prezydenci. Pamiętam Lecha Kaczyńskiego toczącego bój o samolot do Brukseli, do której lecieć nie powinien. Pamiętam Lecha Kaczyńskiego i Donalda Tuska walczących na konferencji prasowej o miejsce przy środkowym mikrofonie w czasie wizyty Condoleezzy Rice pozostawionej przez walczące strony z boku, a jako kobieta, dyplomata i ważny gość Polski powinna właśnie być zaproszona o zajęcie miejsca w środku, pomiędzy obu panami. Pamiętam Lecha Kaczyńskiego, który chciał zmusić pilota tutki do lądowania w Tbilisi w czasie wojny Gruzji z Rosją. Całe szczęście, że pilot był kompetentny i nie wyraził zgody, a przez to był przez Lecha Kaczyńskiego obrażany o tchórzostwo i straszony konsekwencjami. Pamiętam Lecha Kaczyńskiego, który w czasie wizyty w Gruzji przesiadł się z chronionego przez BOR samochodu rządowego do samochodu prezydenta Gruzji, po czym uciekli polskiej ochronie i pojechali na wycieczkę na front, gdzie trwały walki i gdzie zostali ostrzelani. Pamiętam Lecha Kaczyńskiego, który okazał swoją wyższość bezdomnemu nazywając go dziadem i nakazując spieprzać. Pamiętam Lecha Kaczyńskiego, który zapragnął złożyć życzenia cesarzowi Japonii Akihito. Gdy cesarz usłyszał, że pragnie mu złożyć życzenia prezydent Polski, pewnie pomyślał: Chopin, kocham muzykę Chopina (jak wszyscy Japończycy), kocham Polskę. I wyraził zgodę na wizytę. Ale gdy Lech do Japonii przyleciał, dwór cesarski otrzymał już pełen zasób informacji o cechach osobowości Lecha Kaczyńskiego, którego w Europie już znano, nigdzie nie zapraszano i nie przyjmowano (poza prezydentami Litwy i Czech). Przestrzeń dworu cesarskiego nie mogła być skalana przez obecność takiego osobnika. I cesarz Akihito dostał z tego wszystkiego takiego nerwowego rozstroju żołądka, że wylądował w szpitalu. Po wyjeździe Lecha Kaczyńskiego cesarz wyzdrowiał i pełni nadal swoje cesarskie funkcje. Pamiętam Lecha Kaczyńskiego jak po nocnym pijaństwie z opóźnieniem (rano trudno było wstać) ruszał tutką z pijanym generałem na pokładzie do Smoleńska, gdzie podjudzany przez swojego brata Jarosława miał rozpocząć swoją konwencję wyborczą w towarzystwie licznego grona ważnych osobistości. SPRÓBOWALI wylądować na zamkniętym i nieczynnym od wielu miesięcy starym lotnisku wojskowym w Smoleńsku, nie przystosowanym do przyjmowania samolotów pasażerskich, w czasie gęstej mgły, na ślepo. A nuż trafią w płytę lotniska. Nie trafili. Trafili w brzozę. No to za co ten pomnik?

  13. problem jest nie w samej idei pomnika , tylko w miejscu gdzie miałby stanąć . Pisiory chcą koniecznie lokalizacji na Krakowskim Przedmieściu , tak aby zapewnić sobie stałe miejsce smoleńskich mszy . Ale jest przynajmniej tak samo wielu , jak nie więcej Polaków ( ja się do nich zaliczam ) , którzy może i nie mają nic przeciwko pomnikowi , ale absolutnie nie w takim miejscu . Cała chwilowa zgoda narodowa pękła w IV 2010 po napompowaniu balona kontrowersyjnym pochówkiem na Wawelu. Teraz jest też problem , nie czy stawiać pomnik , tylko jaki i gdzie . Pisiory czekają na przejęcie władzy , aby wywalić okazałe mauzoleum ( najlepiej zwaliliby Poniatowskiego z postumentu i postawili tam wrak samolotu ) , dlatego JK nie podnosi tematu teraz . Wybór Pisu to będzie 4 letni festiwal procesów pod dyktando Antka M i jego chorych urojeń oraz czczenia zmarłego w katastrofie prezydenta LK w stylu bardziej kimdzongilowskim. Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie.

  14. Jeśli już to POMNIK OFIAR KATASTROFY LOTNICZEJ POD SMOLEŃSKIEM.
    Bo nie rozumiem z jakiego powodu miałby być to pomnik akurat „Lecha Kaczyńskiego”? Był lepszy ?
    Czy może bardziej zmarł?
    A może czymś szczególnym się wsławił?
    I na pewno nie przed Pał. Prezydenckim.
    Sekcie wcale nie chodzi o żadne „uczczenie pamięci” a o miejsce/pretekst do swoich comiesięcznych demonstracji pogardy dla (nie ich) Państwa, Prezydenta i Premiera.

  15. Nie wydaje mi się żeby pomysł budowy pomnika Lecha Kaczyńskiego teraz był dobry. Dodał by tylko wody na młyn tym, którzy wokół „śmierci najlepszego prezydenta
    Najjaśniejszej Rzeczypospolitej w niewyjaśnionych okolicznościach” pragną zbudować ksenofobiczny i anty rosyjski mit współczesnej tożsamości Polaków. Oczywiście chęć oddania hołdu zmarłemu Prezydentowi łączy ludzi różnych poglądów, lecz jest łatwo manipulowany i przeinaczany w przestrzeni społecznej, jako kolejne zwycięstwo „bojowników o prawdę” z Parlamentarnego Zespołu do Spraw Wyjaśnienia Katastrofy Smoleńskiej, którzy już dawno rzetelną analizę faktów rozbicia samolotu w Smoleńsku zastąpili działalnością w sferze symbolicznej na rzecz budowania nowej ideologii, odwołując się często i sprawnie manipulując fobiami i lękami narodowymi Polaków, pragnąc ustanowić i na nowo zdefiniować polską tożsamość narodową. Każdy kto chce uhonorować zmarłego Prezydenta może to łatwo uczynić w Krakowie na Wawelu. Pomysł budowy pomnika na nowo rozdrapie nie zabliźnione jeszcze rany, i sprawi niebezpieczne wrażenie, że jako naród, wspólnie pragnąc uczcić zmarłego Prezydenta implicite u legitymizujemy władzę tych którzy jedyni godni są kontynuować jego dzieło.

  16. „Jeśli komuś nie pasuje Piłsudski, to nie chodzi pod pomnik Piłsudskiego…”, etc itd. No to mielibyśmy kolejny pomnik pod który wielu ludzi nie będzie chodzić i kolejne obszary miasta, które należy omijać szerokim łukiem.
    A co co może chodzić z pomnikami to może podpowie prof. Zimbardo, który proponuje, żeby przestać się obstawiać pomnikami wodzów, a zacząć – normalnych, zwykłych ludzi i sytuacji. Na pomniku powinienem być JA, TY, a nie wódz.
    A wracając do Kaczyńskiego i „braku powodu”, to przede wszystkim nie ma powodu, by wyróżniać Kaczyńskiego osobnymi pomnikami. Zginęło 96 osób i każda jest tak samo warta lub niewarta, pomnika. Jest pomnik na Powązkach i starczy i dobrze, bo nie jest nadęty i ideologiczny, a poświęcony ludziom. A jeśli już miałyby być pomniki kolejne, to poświęcone wszystkim równo, tak jak śmierć jest dla wszystkich równa. I jedyna uczciwa zgoda może dotyczyć pomnika wszystkich w kontekście katastrofy, a nie pomnika niektórych w kontekście zamachu.

  17. Zgadzam się z Tanaka. Tam zginęło wiele osób. Nie te czasy żeby czcić prezydentów.

  18. Wydaje mi się, że Warszawa ma dobrą zasadę – honorowanie min. 5 lat po śmierci. I jeżeli były wyjątki, a obawiam się że były (np. JP II), to bardzo niedobrze.
    Nie byłem w Waszyngtonie, ale tam jednak chyba nie ma pomnika Kennedy’ego przed Białym Domem. Żądanie postawienia przed miejscem pracy Prezydenta pomnika jego przeciwnika politycznego jest moim zdaniem niekulturalne i niemądre. Czemu przed pałacem prezydenckim ma stać pomnik akurat Prezydenta Kaczyńskiego a nie np. Wałęsy, Kwaśniewskiego czy Jaruzelskiego. Być może za np. 100 lat ktoś dojdzie do takiego przekonania, ale wtedy będzie to już postać historyczna a nie uczestnik ostatnich wydarzeń w polityce.
    Pochowanie Lecha Kaczyńskiego na Wawelu i żądanie pomnika ofiar (czyli Pana Prezydenta, Jego Małżonki i osób towarzyszących – tak najczęściej się o ofiarach tej katastrofy mówi) na Krakowskim Przedmieściu, przed Pałacem Prezydenckim, są moim zdaniem przyczyną, dla której jest tak duży opór przed budową takiego pomnika. Tym bardziej, że np. Prezydent Naruszewicz nie doczekał się do tej pory pomnika w Warszawie.
    Tak więc jeżeli pomnik Prezydenta Kaczyńskiego, to za czas jakiś i na pewno nie przed siedzibą czy miejscem urzędowania Prezydenta Polski.
    Jeżeli zaś pomnik wszystkich ofiar wypadku pod Smoleńskiem, to może najpierw pomnik ofiar katastrofy Ił-62 w 1980 roku?

  19. nie podzielam zdania Gospodarza bloga. Stawianie pomnikow dla swietego spokoju miernym funkcjonariuszom panstwowym, to zly pomysl.

  20. W dziwnej kolejności … te wpisy wchodzą?
    Trzeba się posługiwać MAUPKĄ.
    Mój wpis 12 kwietnia o godz. 4:29 dotyczył … wpisu: Tomba 11 kwietnia o godz. 23:09
    Oczywista oczywistość.

  21. W każdym mieście czy o co chodzi? Bo w Radomiu już jest, w kilku miastach zaraz będzie, bo przegłosowany, plus place, skwery… To jak, tak setka by wystarczyła tym „milionom” żądnym pomników Kaczyńskiego, jak pan sądzi?

    Myślę, że mamy w Polsce o wiele, wiele za dużo pomników, zwłaszcza postaci dwudziestowiecznych.
    Jeżeli zwolenicy PiS czują taką potrzebę, proponowałabym wznieść jakiś szpital ku czci czy coś w tym rodzaju. Wówczas nawet te nie mniej liczne miliony, które uważają, że de facto zabił pozostałych 95 osob, pokiwają glową z uznaniem.

  22. To może podstawmy pomnik „bezimiennym osobom, które naciskały na lądowanie prezydenckiego samolotu we mgle na kartoflisku”?

  23. Pomnik L.Kaczynskiego bylby DE FACTO pomnikiem ‚maskirowki smolenskiej’ Kaczynskiego-Macierewicza-Sakiewicza.

    Autor proponuje czcic polityczny nonsens?

  24. nie,nie ,nie! i juz!!!

  25. Nie zgadzam się z Panem. Zwolenników „zamachu smoleńskiego” zadowoli jedynie cała władza w ręce PiS i seria procesów skazujących członków wszystkich ekip oprócz IV RP. No i gabinetu mecenasa Olszewskiego.

  26. Nigdy. To był straszny szkodnik.

  27. To zbyt goracy temat polityczny,dajmy mu czas ostygnac.

  28. Panie Wojciechu – a nie sądzi Pan, że najpierw należy postawić pomnik prez. Wojciechowskiemu? Jego dorobek naukowy jest większy niż prez. Kaczyńskiego – a propos.

  29. Moim zdaniem producenci krasnali ogrodowych powinni wykonać model ładnego gustownego pomnika PT ś.p. prezydenta
    I wtedy każdy entuzjasta pomnika mógłby w swoim ogródku czy innym miejscu ustawić – mogłoby być nawet kilka wersji do wyboru .
    I w ten sprytny sposób problem nawoływań o pomnik byłby rozwiązany …

  30. Głupotę należy łagodnie wygaszać, nie rozniecać. Wystarczy, że mamy kraj zas… Panem Jawłem. Proszę pooglądać galerię zdjęć jego „pomników”. Żenujące. Zastanawiam się, kiedy wygnano z kraju wszystkich rzeźbiarzy? To była jakaś zorgabizowana akcja katolików?

  31. Bardzo dziękuję Panu ARTUROWI za precyzyjną konstrukcję zawodowego życiorysu Lecha Kaczyńskiego, którym przekonał chyba wszystkich MIŁOŚNIKÓW POMNIKÓW.

  32. Katastrofa smoleńska była efektem pisowskiej głupoty, niekompetencji, pogardy dla prawa, regulaminów, procedur, rozumu, wiedzy, logiki, a pomnik ku czci pisowskiego debilizmu nikomu normalnemu nie jest potrzebny. Jeszcze tego brakowało byśmy zaczęli stawiać pomniki ku czci głupoty polskiej, a jest jej w narodzie dużo, bo około 30%, a może i więcej.

  33. Drogi gospodarzu,
    Proponuję ćwiczenie intelektualne. Jak by tzw. klasa polityczna zareagowała na na pomysł wystawienia pomnika polskiej demokracji z czterema prezydentami, Jaruzelskim, Wałęsą, Kwaśniewskim, Kaczyńskim. Już Pan słyszy ten wrzask? Więc już Pan wie, że na pomnik Kaczyńskiego za wcześnie. Bo ten pomnik nie ma łączyć, tylko dzielić. To ma być pomnik PiS-u, czyli de facto brata Jarosława, miejsce zbiórek, egzorcyzmów, opluwania inaczej myślących. Byłby to bałwochwalczy pomnik sekty smoleńskiej.
    Mamy demokrację – niech oni stawiają sobie samym pomniki, ale nie w przestrzeni publicznej. Zwłaszcza, że nie zakończono śledztwa. Co zrobimy, jeżeli okaże się, że część winy za katastrofę ponosi ten, któremu zdążyliśmy wystawić pomnik?

  34. Podzielam zdanie zz.

    W salonce był wybuch ….
    śmiechu prezydenta gdy piloci powiedzieli, że nie mogą wylądować.
    … siadaj, siadajcie …

    Cała ta jego prezydentura, to jeden wielki blamaż.
    PiS (pis, nie Prawo i Sprawiedliwość) mówi taką samą prawdę o jego (za przeproszeniem) wielkości jak o „zamachu” w Smoleńsku.

  35. Pierwszy raz jestem na tej stronie i wstyd mi , jak moi rodacy upadli. Wszystkie te komentarze (za wyjątkiem tomby) to czysta nienawiść i brak elementarnych podstaw wiedzy. Tego ,że Prezydenta Kaczyńskiego nienawidzicie i nienawidziliście nie rozumiem . Można było się z nim nie zgodzić ale szydzić i poniewierać to wstyd. Ten człowiek doprowadził do rozwiązania sowieckiego WSI ,nie dopuścił do aneksji lub jak kto woli likwidacji niepodległości Gruzji, wspeirerał niepodległość Ukrainy, rozpoczął z PIS budowę gazoportu , nie kochał sowieckiej agentury.Można by wyliczać więcej. Pan Baczyński , Pani Paradowska jako dzieci resortowe nie dopuszczą abyście myśleli inaczej . Pozdrawiam wasz rodak .
    Proszę o dowód na naciski Prezydenta lub ludzi z jego otoczenia przy lądowaniu (wiem , że niektórzy tego chcieli w półgodziny po katastrofie , byli tego pewni).Nawet Putin nie dostarczył takich dowodów.Na Święta Wielkiej Nocy życzę wam więcej miłości w sercu i więcej determinacji w poszukiwaniu prawdy.

  36. A niby za co stawiać pomnik temu safandule, twardogłowemu wyznawcy geniuszu brata bliźniaka???
    Za to, że się rozbił samolotem na nielegalnym wysypisku śmieci przy nieczynnym lotnisku lądując w warunkach urągających wszelkim zasadom lotniczym?
    Bez wygłupów, szanowny autorze…

  37. Ależ prosze bardzo. Byle za swoje ( i na swoim )

  38. zgadzasz sie czy nie – twoja rzecz, ale zapoznac sie z roznymi opiniami – to twoj obowiazek.

    Kryteria: universalis czy polonicus?
    Jeśli uznamy, iż zadaniem transformacji było tworzenie swoistego „homo universalis” – człowieka wykorzenionego z tradycji, narodu, religii, z lojalności wobec swego państwa i kultury, człowieka, który mówi „ten kraj” – to wtedy trzeba przyjąć, że transformacja osiągnęła poważny sukces. Łatwo dostrzec rozmontowywanie polskości, budowanie niewiary w Polskę, zachowania ukazujące ludzi o nader ograniczonej suwerenności intelektualnej. Zda się, jakby praktyczne aplikowanie oświeceniowego przesłania człowieka wyzwolonego od tradycji przyniosło człowieka wyzwolonego od umiejętności samodzielnego posługiwania się rozumem.

    A co dostrzeżemy, gdy ostatnie 25 lat ocenimy za pomocą formuły „homo polonicus”? Jeśli od transformacji oczekiwaliśmy, że powstaną sprawny organizm państwowy, przejrzyste mechanizmy rządzenia, równe prawa dla wszystkich, choćby minimalne standardy przyzwoitości, że zostaną skumulowane zasoby, na bazie których Polska może odgrywać w Europie rolę podmiotową, posiadać potencjał kreacji i odstraszania przeciwników, to – przy takich kryteriach – ostatnie 25 lat jest porażką.

    Fakty:
    Pierwszy: dramatycznie niska dzietność – przeciętna kobieta rodzi tylko 1,3 dziecka – co oznacza zapaść demograficzną.

    Drugi: ogromnie wysoka chęć młodych ludzi do emigrowania z Polski. O ile badania z 2012 r. mówiły o ponad 60 proc., to tegoroczne mówią o ponad 80 proc. młodzieży.

    Fakt trzeci dotyczy jakości rządzenia krajem. Ponieważ tu nie ma jednoznacznych liczb, by uniknąć stronniczości, przywołuję spostrzeżenie prof. Jerzego Hausnera (wicepremiera w rządzie SLD), że „polskie państwo mózgu jest pozbawione. […] W Polsce nie istnieje ośrodek suwerennej myśli strategicznej”.

    http://wpolityce.pl/polityka/191244-prof-zybertowicz-porazka-polskiej-transformacji-nie-powstal-ani-sprawny-organizm-panstwowy-ani-nie-zaczely-funkcjonowac-chocby-minimalne-standardy-przyzwoitosci

  39. Żadnych predyspozycji przywódczych i brak manier choćby wyniesionych z podwórka, prezydent figurant w sprawach międzynarodowych kompromitujący nasz kraj. No to dlaczego mamy stawiać pomnik miernocie?

  40. Tylko wybrańcom z przypadku udaje się narobić w krótkim historycznie czasie wiele zła.A pomnik dla nich i owszem ,aby potomni wiedzieli po złożeniu kwiatów ,że nie należy stawiać na ludzi prowadzonych przez paranoików.

  41. Całkowicie popieram @Artura, ale cóż losy historii tego nieszczęsnego kraju mogą potoczyc się i tak, że teraz będą wznosic pomniki, nadawac ulicom jego nazwisko a później obalac i zmieniac nazwy.
    Przepraszam , ale nadal literka c ze znaczkiem nie wchodzi.

  42. Artur
    12 kwietnia o godz. 8:49
    Pamiętający jesteś. I bardzo dobrze.

  43. zadanie odzwierciedlac, a mianowicie litery!

    A teraz do tematu: Kaczynskiemu pomnik – jak najbardziej!

    Notabene, obserwujac od lat rozwoj sytuacji w Umeczonej Ojczyznie, nastepujacy wniosek nasuwa sie samoczynnie, jednoznacznie i dobitnie: pomnik dla Gierka, wielkiego budowniczego i patrioty!!!

  44. zjadlo mi polowe zdania w poprzednim wpisie, wiec uzupelniam: uwazam, ze te znaki majace symbolizowac litery, sa w duzej mierze nieczytelnie

  45. Jak można łączyć śmierć polskich oficerów w Katyniu z katastrofą w Smoleńsku? Nigdy nie pogodzimy się z tym pomnikiem w tym miejscu – powiedziała nam Maria Aktyl, szefowa dębickiego koła Związku Sybiraków.
    Cały tekst: http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34962,15789602,Protest_na_odslonieciu_pomnika_Lecha_Kaczynskiego.html#LokKrajTxt#ixzz2ypKcqTWw
    Jedni budują … inni protestują. Sorry, taki mamy kraj.

  46. Już wystarczy jego pomników. Są ważniejsze rzeczy na które trzeba wydać pieniądze

  47. Leżenie na Wawelu to już jest wielki splendor. Ci, którzy tam leżą nie muszą być upomnikowani. Wyjątek stanowi Piłsudski, ale on i jego rodzina nie stawiali żądań.

  48. @aza

    Nadal wchodzą: literka ć oraz literka Ć.

    Spróbuj tak: wpisz następujący ciąg znaczków po usunięciu z niego wewnętrznych spacji:

    & # 2 6 3 ;

    Ć wyjdzie od ciebie i wejdzie na blog gdy użyjesz poniższego ciągu znaczków po usunięciu wewnętrznych znaczków:

    & # 2 6 2 ;

    Gdybym dla celu poznania tewj skormności przeczytał:
    nie wchodzi mi, to świat byłby piękniejszy.

    Różnie zdobione c oraz C znajdziesz tu:

    http://www.kurshtml.edu.pl/generatory/unicode.html

    Życzę skromnej i owocnej odwagi i powiadamiam, że ten blog ma teksty w formacie UTF-8 będącym standardem honorowanym nawet przez antyglobalistów.

    Wikipedie narodowe też mają teksty w UTF-8. Jeśli nie uda się poprawnie wkleić na ten blog cytatu z jakiegoś artykułu Wikipedii, to oznacza to, że autor zgubił jakiś zaimek zwrotny i dla niego świat to ja.

    Gdyby Chińczykom nie wchodziły litery ze znakami diakrytycznymi, to w Polsce nie byłoby mego laptopa Acera, nie byloby tu chińskiego czosnku oraz nie byłoby w Warszawie chińskiego zdobnego kamienia nagrobnego tańszego niż wydobywany w dorzeczach Odry i Wisły.

    Życzę zdrowia i mniej kłopotów z niesfornymi klawiszami.

  49. Ja nie ZA ani PRZECIW
    ale
    co będzie jeśli wzorem krakowskiego pomnika bohatera CIA znowu co parę dni trzeba będzie zmywać i oskrobywać TEN własnie pomnik z farby lub nieczystości.
    Kto będzie go bronił i ochraniał ?
    Czyżby brat ?
    Nie sądzę , on na pewno ta misją jak i obowiązkiem obciążyłby Tuska i grzmiał o zaniedbywaniu czci dla bohaterów.
    ukłony

  50. @staruszek
    Dzięki wielkie za dobrą radę. Mam nadzieje, że mój mąż to naprawi zgodnie z udzielonymi wskazówkami. Ja niestety, ale ze sprawami technicznymi mam niewiele wspólnego, czego się nie wstydzę. Informatykom , tam gdzie pracuję zawsze powtarzam, że gdybym miała taką wiedzę i umiejętności , to oni byliby teoretycznie bez pracy.
    Każdy ma swój zawód i ważnym jest ,aby wykonywał go jak najlepiej.
    A swoją drogą : to szczęście, że nie napisałam, że „mi ” nie wchodzi, ale trochę jeszcze myślę i staram się o budowanie zdań w miarę logicznych.
    Pozdrawiam i załączam wyrazy szacunku.

  51. Politykom nie powinno się budować pomników. Co innego to wielcy ludzie nauki, kultury i nie zaraz po śmierci. Śmieszność wzbudzają pomniki Wojtyły swoją ilością i kalectwem wykonania. Wiem, że jak braciszek dorwie się do korytka zwanego Polską to mu wybuduje nie licz ąc się z opinią społeczeństwa. Może jednak nie uda mi się dożyć tego.

  52. pomnik -a niby za co ?byl marnym i smiesznym prezydentem kochajacym tylko brata i wlasna partie .zalosne byly jego wyprawy do brukseli ,ze trzeba bylo sie za niego wstydzic ,bo widac bylo ,ze nic nie wnosi do obrad .zostal nagrodzony wawelem ponad wszelkie zaslugi za przyczyna pomyslu pewnego leche-cul’a i znow musielismy zniesc ten wstyd .

  53. To może w takim razie stawiajmy pomniki wszystkim – na pewno można znaleźć chętnych do stawiania pomnika Dzierżyńskiemu (już był no i po co się go rozebrało), a może i Jaruzelski i Kiszczak też tak się komuś podobają, że będzie trzeba im postawić pomniki jak tylko umrą. Na pewno są też chętni do stawiania pomnika Gomułce, a o Stalinie już nie wspomnę. Postawmy pomniki Bieruta i Wandy Wasilewskiej, a jak komuś się nie podoba to po prostu nie będzie tam kładł kwiatów. To chyba jednak trochę paranoja. W ogóle ze stawianiem pomników nie należy przesadzać, lepiej te pieniądze wydać na coś pożytecznego, np. sprzątanie po psach koło już stojących pomników.

  54. Właściwie to komu marzy się ten pomnik. Wydaje się, że jedynie Kaczyńskiemu i jego Wałom.

  55. Przez lata zastanawiam sie jaki procent naszego dlugu narodowego
    stanowia te krolewskie pochowki. Rozumiem tragedie i fakt, ze
    stracilismy nalepszych ale gdzies tam z tylu glowy slysze
    ‚spiepszaj dziadu’ i mam ‚podgrzewane chodniki’. Pycha jest
    zawsze droga. Czarterowanie samolotow, loty bez opamietania,
    zagraniczne trumny setki sprosznych gosci / hotele i jadlo/ –
    i krolewskie sarkofagi na szczescie przed calkowita ruina uratowal nas pył a nie zdrowy rozsadek. Jak na tym tle wygladają emeryci utrzymywani z jalmuzny dzieci? Pojęcie rewaloryzacji starego portfela
    zniklo tak jak zniknie niedlugo 90% tej grupy spolecznej nie leczonej
    i zabiedzonej. Ukryta inflacja, ciche i ciągle podwyżki cen lekow, żywnosici i rozpasane ceny dyktowane przez producentow wody, prądu
    i gazu ktorzy sponsoruja programy, festiwale i wiele innych działan.
    ZUS i energetyka budujace pałace – ludzie to wszystko widza i kiedys
    rozlicza wszystkich szastajacych ich pieniedzmi. Moze wiec niech ten
    pomnik stanie bo towolnych kraj i wolni ludzie ale niech postawia go za wlasne srodki ci ktorzy maja taka potrzebe i tam gdzie uda się im wykupić grunt.

  56. Osiem lat temu Polacy wybrali Lecha Kaczyńskiego na Prezydenta Polski. Demokratyczny werdykt Polaków nie spotkał się z uznaniem establishmentu.
    Prezydent Lech Kaczyński od pierwszych dni po wyborze był atakowany w niewybredny sposób. Ataki te wykraczały poza normalne w demokracji: spór i walkę polityczną.
    Jego niezależność budziła wściekłość postkomuny. Lech Kaczyński stał się obiektem bezpardonowych, wręcz chamskich ataków. Publicysta Piotr Zaremba kampanie nienawiści skierowane przeciw Lechowi Kaczyńskiemu celnie nazwał przemysłem pogardy, który miał odrzeć Prezydenta z należnego mu szacunku.
    Jeśli zobaczymy na to przez kogo, najczęściej przez osoby o wątpliwej reputacji, i za co był atakowany, to lepiej dostrzeżemy Jego wielkość. Wobec prezydenta Lecha Kaczyńskiego posuwano się do metod jakich wcześniej nie używano wobec jego poprzedników. Symbolem upadku kultury politycznej było uczynienie bohaterem – nietrzeźwego osobnika, który w wulgarny sposób wyrażał się o Prezydencie. Jego medialne występy, zapraszanie do programów prowadzonych przez czołowych dziennikarzy, na długo pozostaną przykładem jak nienawiść do Prezydenta zaślepiła umysły wielu.
    Wygrana Lecha Kaczyńskiego jest dla nas przykładem, że wybory można wygrać nawet wbrew obecnemu establishmentowi głosząc hasła naprawy Rzeczypospolitej. ( Marcin Mastalerek, 23 października 2013)

  57. Joanna Lichocka (GP) i Wojciech Szacki (Polityka)

    Podsumowanie dnia

    8

    Polecamy

    Starcie cywilizacji odc. 43 (2013/14)

    Starcie cywilizacji odc. 42 (2013/14)

    Starcie cywilizacji odc. 41 (2013/14)

    Starcie cywilizacji odc. 40 (2013/14)
    Email
    Numer karty/dostęp
    Oglądaj na żywo! Wykup dostęp >

    Zamów dostęp na 3 miesiące za 19,90 zł
    Kup Kartę TV Republika

    Najnowsze informacje

    14:53
    Nowy Wiśnicz – świadek jednej z najbardziej śmiałych akcji AK
    14:25
    Śmiała akcja proukraińska w Rosji znajduje coraz więcej zwolenników
    14:19
    „Spiegel”: Berlin nie chce tarczy antyrakietowej przeciw Rosji
    14:05
    Haniebny spektakl w Doniecku [FILM]
    13:45
    Premier Izraela: Ofensywa w Strefie Gazy będzie trwała do osiągnięcia celu

    Wildstein: Istniejemy tylko dzięki Wam

    22:00 Poniedziałek
    12-ty Krok
    22:00 wtorek
    Bronisław Wildstein Przedstawia
    7:45 pon-pt
    Chłodnym okiem
    19:45 codziennie
    Główny serwis informacyjny
    7:37 pon-pt
    Kalendarz historyczny
    12:30 niedziela
    Magazyn Historyczny
    8:00 niedziela
    Kościół w którym żyjemy
    13:30 niedziela
    Kuchnia Polska
    22:00 piątek
    Kulisy Manipulacji
    13:00 niedziela
    Literatura na trzeźwo
    11:30 sobota
    Magazyn Filmowy
    22:00 sobota
    Pod prąd – Jerzy Zalewski
    12:30 sobota
    Polityczna Kawa
    7:00 pon-pt
    Polska na Dzień dobry
    22:00 poniedziałek
    Republika Kultury
    13:25 sobota
    Salonik Polityczny
    0:00
    SMS Efki S. – program Ewy Stankiewicz
    13:55 sobota
    Starcie cywilizacji
    22:00 czwartek
    Studio republika
    10:00 niedziela
    Tydzień do rymu
    20:10 pon-pt
    Wolne głosy
    12:00 niedziela
    Wolne żarty
    13:05 sobota
    Za Siódmą Górą
    22:00 Środa
    Zadanie Specjalne

    Hity w sieci

    Kursy walut
    Money.pl – wiadomości, notowania, giełda, kursy walut
    Kursy walut
    NBP 2014-08-22
    USD 3,1520 -0,16%
    EUR 4,1874 -0,05%
    CHF 3,4602 +0,04%
    GBP 5,2300 -0,10%
    Wspierane przez Money.pl

    Patronaty
    Fundacja Macieja Rybińskiego ogłasza Piątą Edycję Konkursu o „Nagrodę Złotej Ryby”
    Joanna Lichocka i Wojciech Szacki
    http://telewizjarepublika.pl/Joanna-lichocka-gp-i-wojciech-szacki-polityka,video,133.html#.U_njnWOP58s

css.php